Tuesday, November 04, 2008

Imorgon är det en ny dag. En ny dag för världen och för mänskligheten. Medan stora delar av Europa fortfarande sover kommer Amerika välja sin nästa president. Jag hade gärna stannat uppe och följt valet men imorgon ska jag till SFI och träffa min klass som jag ska undervisa under 3 veckor. Förra gången det var val i USA var jag uppe hela natten och följde valet på nätet, och jag önskar att jag kunde göra det denna gången också.

För oss svenskar är den nästan självklart att Barack Obama kommer att bli nästa president i USA. Undrar om det finns någon i Sverige som ens hejar på John McCain? Jag tror nästan inte det. Förra valet var det helt otänkbart för oss svenskar att Bush skulle väljas återigen som president. Jag tänkte att folket i USA är väl inte så korkade att de gör samma misstag två gånger. Och så fel man kunde ha. Man blev så chockad för man var nästan 100% säker på att det var helt omöjligt att Bush skulle bli omvald. Jag är inte helt säker på att vi inte kommer att uppleva samma chock imorgon när vi vaknar och får reda på att McCain har vunnit.

Imorgon är det en ny dag och Amerika kommer att få en ny president och en ny era inleds. Imorgon är det en ny dag och allt kommer bli detsamma.

No comments: