Monday, November 10, 2008

Det var rea på högafflar så jag köpte två.

Idag på SFI pratade jag och Sara om kultur. Eller det var i alla fall meningen att vi skulle göra. Som vanligt så blir inte saker och ting som man har tänkt sig på SFI. Vi hade med oss några bilder som skulle hjälpa de att komma igång. Men vi upptäckte snabbt att de inte riktigt hade förstått poängen med bilderna utan de blev helt fokuserade på bilderna och ville prata om de bilderna. Eller rättare sagt de identifierade sakerna på bilden och sen var det klart med det. Meningen var att vi skulle prata om deras syn på Sverige innan de kom hit och hur det har förändrat under tiden de har varit här.

Det var så pinsamt när de frågade om midsommarstången. Varför det var två ringar på korset. Jag ville inte riktigt berätta för de att midsommarstången symboliserar en jättestor snopp som ska befrukta jorden. De är fan muslimer allihopa. Jag vågade inte prata med dem om det. Om snoppar och befruktning. De är muslimer allt kan hända. Tänk om de flyger in ett flygplan i skolan, när vi är i skolan och undervisar. Det hade inte varit så kul.

Jag och min grupp har en outtalad överenskommelse, vi får inte prata om sex eller sexualitet inför gruppen. Inget om ens kärleksliv heller. För annars skulle det innebära att jag skulle bli tvungen att komma ut inför hela klassen. Och jag känner att jag kanske inte ska berätta det för dem. Som sagt, de är fan muslimer. Jag behöver väl knappt nämna att de kommer att jaga mig med högafflar. Vi alla vet ju att alla muslimer har alltid med sig högafflar ifall de skulle träffa på en homosexuell. Så ser verkligheten ut just nu för mig. Därför måste jag spela hetero. Jag hoppas bara de inte frågar mig något om fotboll, då är det kört för mig.

4 comments:

Anonymous said...

HAHA! Är en fotboll rund Hasan? ;) Saknar dig!

Hasan said...

Jag kan inte. Jag är inte hetero. :D Hahaha. Saknar dig också! :D

Ponte said...

Det är inte lätt att hålla sig borta från ämnet sex...

Susanna said...

hahahahah.....så jävla roligt inlägg. Trillar nästan av stolen av skratt....haha =0) Saknar dig Hasse! Pendlandet känns så tomt utan dig och Sandra. Ha det bra! Kram