Thursday, June 12, 2008

Bröd.

Köpte mig en ny brödform idag, för att jag har länge velat baka eget bröd hemma istället för att köpa det i affären. För det första så gillar jag att baka och för det andra så får man bestämma vad man vill ha i brödet eller inte. Ganska svårt att hitta bröd som man exakt vill ha, därför har jag velat baka bröd själv hemma. Men nu när jag har kollat runt lite på olika recept så verkar det vara mycket svårare än vad jag trodde att det skulle vara. Nu när jag inte kan så mycket om att baka bröd så tänkte jag hitta några grundrecept och improvisera resten. Improvisationen är det som är det roligaste när det gäller bakning. Men nu känner jag inte riktigt att jag vågar. Så om det är någon som har ett bra recept får den gärna skriva till mig.

5 comments:

Anonymous said...

hör med Anna, hon är the master av att baka bröd. mig kan du fråga om kakor:) jag har aldrig bakat bröd i mitt liv, är urdålig på degar o liknande:(

Ponte said...

Mycket bröd blir det. Lycka till med baken!

Hasan said...

Jojo och Ponte: Kan meddela att det gick sådär med bröden. Ni får veta mer om det sen. :D

Anonymous said...

Nej bröd är inte så svårt när man har vanan inne. Men det är bra om du har flera formar så att du kan göra mer är ett på en gång. Man tröttnar annars rätt så fort om det tar 3-4 timmar för att få ETT bröd.

Börja med ett enkelt recept. Ofta hittar du bra grundrecept på olika mjölförpackningar. Så vet du vilken typ av mjöl du vill ha i så står det nog ett bra recept på den förpackningen.

Annars tipsade jag om ett enkelt bröd, lingonbröd, i min blogg nu i maj. Inte superhälsosamt kanske, men alltid en början.

Lycka till!!

Anonymous said...

Mitt råd är att inte improvisera innan man kan baka ordentligt. Följ recpet till punkt och prickar så lär du dig vad som funkar och vad som inte funkar.
Annars är mina tips att ha så mycket vatten i som möjligt, då blir brödet saftigt och att jäsa över natten med mindre jäst.
Lycka till!