Tuesday, March 11, 2008

En lång dag.

Jisses vilken jobbig dag det var idag. Jag är helt slut. Gick upp idag vid ca 5 tiden på morgonen, för att hinna med tåget till Kristianstad så jag är där kl 8. Jag visste inte om att jag skulle klara av att gå upp så tidigt, men jag lyckades ändå. Vägen hem kunnde jag inte hålla ögon öppna, så jag fick en liten tupplur på tåget. Trots att jag egentligen inte gillar att sova på offentliga platser och där jag inte har kontroll över. Ja, jag är en kontrollfreak. Lyckades att komma hem vid 19-tiden.

Anledningen till att jag skulle till Kristianstad så tidigt idag var att vi skulle till en grundskola för att utföra vårt fältstudie över barn och ungdomars beteende och attityder. Egentligen tycker jag att det låter konstigt att kalla det hela för fältstudie, när vi bara var där under en dag och inte skulle göra så mycket av den information vi samlade in. Det var mer en studiebesök, tycker jag.

Uppgiften gick ut på att vi skulle under en dag observerade barn och ungdomar. Vi så skulle ha sk. öppna ögon, dvs inte utgå ifrån något specillt perspektiv utan aktivt observera barn och ungdomar. Vilket var jobbigare än vad jag trodde att det skulle vara. Det var svårt att inte ha någon perspektiv på det man såg. Mitt genus-bakrund är alltid där och spökar, men det vara kanske därför bra att man var fler som var där och observerade. Jag och tre till. Ska kanske nämna att vi i klassen var uppdelade i olika grupper, som skulle besöka och observera olika skolor.

Jag fick dessutom träffa på Ciccis helt underbara hund Zorro. Han var sååå söt. Jag vill också skaffa mig en hund. Men tydligen tyckte inte de andra att jag skulle göra det, för att jag inte är tillräckligt stark för att motstå hundens påtryckningar. Jag kommer inte att kunna säga nej till hunden och kommer att skämma bort den för mycket. Jag vet ju att det inte är bra för mig och framförallt hunden. Hundar är så underbara djur.

Innan dagen var slut lyckades jag att skriva ett par meddelanden på Ciccis bakre bilruta, som hon sen körde runt och visade upp för andra bilsterna som körde efter henne. Hon kanske inte tyckte att det var lika roligt som jag tyckte men man får nästan skylla sig själv om man umgås med mig.

2 comments:

Anonymous said...

Man lär sig säga nej till hunden, jag lovar.
Som när Sebbe tog min sojakorv just innan jag skulle äta middag. Då blev det drama och han fick sitta och skämmas ett tag.
Han har inte tagit min mat efter det.
Han är en sol. :)

Hasan said...

Kim: Ja, Sebbe är såå söt. Förstår inte att du kan säga nej till han. Det hade inte jag klarat avså bra. Haha. Djur är en stor svaghet hos mig.