Wednesday, February 27, 2008

Verklighetsuppfattningen som saknar verklighetsförankring.

Jag roar mig då och då med att läsa olika kristna bloggar och tidningar. Tycker att det är fascinerande att se vilken verklighetsuppfattning dessa überkristna människor har om olika saker. Det är lite kul att läsa om människor som har en helt annorlunda syn på livet än vad man själv har. Dessutom tycker jag att religion är otroligt spännande. Men hur som helst, man kunde läsa idag om två artiklen i tidningen Dagen om bön och vad man ber om i olika församlingar. I Narviks kommun har man slagit ihop sina kloka huvuden för att hitta ett sätt att få bukt med den dåliga ekonomin. Genom att be om styrka och kraft åt dem som jobbar med kommunens ekonomi ska man få bättre ekonomi i kommunen. Och det är den här sortsens verklinghetsuppfattning som är kul att se, att man tror att ekonomin ska bli bättre om man ber om det. Att man har en sån verklighetsuppfattning är bara facinerande.

I en annan artikeln i samma tidning skrivs det om Leksands förbön för att de ska börja snöa. Det känns lite för mycket, tycker jag. Jag trodde att vi hade kommit längre än så och att folk visste hur snö och regn blev till. Och att det inte hade något med förbön eller någon sorts regndans att göra. Men det är kanske bara jag och min verklighetsuppfattning.

No comments: