Thursday, February 14, 2008

Alla hjärtans dag.

Idag är det alla hjärtans dag alltså. Egentligen gillar jag inte alla hjärtans dag och hela den ideen att fira kärleken på en enda dag på hela året. Vi, alla vet att den här dag är bara för att vi ska konsumera mera och överutnyttja jordens resurser. Jag har alltid tyckt att den här dagen är bara för de fake-romantikerna, för en riktig romantiker behöver inte en speciell dag för att visa sin kärlek för den han/hon älskar. För en riktigt romantiker är varje dag alla hjärtans dag. Med det sagt så var jag igår på Korthuset och köpte några alla-hjärtans-dag-kort för att skicka till några nära och kära. Tycker att det är mycket mer personligare att skicka med posten. Det gjorde jag förra året också och det var mycket uppskattat därför gjorde jag det iår också.

Inne på Korthuset hade jag väldigt svårt att bestämma mig, det finns hur många kort som helt att välja mellan. Ambivalens gör sig återigen påmind. En av personalen kommer fram till mig:

Försäljaren: Behöver du hjälp med någonting?
Jag: Nja, jag har bara lite svårt att välja vilka kort jag ska köpa.
Försäljaren: Vad för sorts kort letar du efter?
Jag: Alla-hjärtans-dag-kort. Som jag tänkte skicka.
Försäljaren: Vi alla sorters alla-hjärtans-dag-kort som jag kan rekommendera dig för att ge till din flickvän.
Jag: Jaha okej, det är ju bra. Men vilka kort rekommenderar du en bög, som är lämplig att skicka till en heterosexuell tjej.

Efter det blev han tyst och undvek ögonkontakt med mig och visade mig var alla-hjärtans-dag-korten låg och snabbt försvann bakom disken. Inte mitt fel att han tror att alla är heterosexulla och inte kan tänka sig utanför den heteronormativa världen. Inte mitt fel.

No comments: