Thursday, November 11, 2010

Jag är inte bög för att jag ligger med andra män.

En av mina favorit nättidningar Dagen.se, som är en kristen tidning, hade en artikel om en man som hade skrivit på ett dokument, får 5 år sedean, där han inte ville ta emot blod om han skulle bli sjuk och hamna på ett sjukhus. Som då nyligen råkat ut för en olycka då läkarna var tvungna att ge honom blod för att han skulle överleva. Varför han inte ville ta emot blod berodde på att han var Jehovas vittne och det är fel att ta emot blod.

För det första tycker jag att han inte ska få något blod. Om man är så korkad att man väljer sin tro före sin egen hälsa och välmående så tycker jag att man kan lika gärna vägra ta emot blod och dö. Vi borde inte slöa bort blod på människor som väljer att inte ta emot blod på grund av religiösa övertygelser när det råder stor brist på blod i Sverige. Jag blir alltid lika förvånad när jag läser om såna människor som personen i artikel. Är man verkligen så tom i huvudet att man verkligen tror att religionen är viktigare än ens hälsa och liv. Verkligen förvånande.

En annan sak som jag inte kan låta bli att ta upp i detta sammanhang är reglerna som säger vem som får lämna blod och inte får. Folk tror att jag är galen när jag tar upp och säger att bögar inte får lämna blod så länge de har sex med män. Men vilken bög skulle ge upp sex för att lämna blod. Ingen jag känner i alla fall.

När man läser igenom reglerna så står det förstås inte att bögar inte får lämna blod. Det hade varit diskriminering. Utan det står "män som har sex med män". Det är socialstyrelsen väldigt noga med. "Män som har sex med män" kan ju också vara straighta killar som gillar att ha sex med andra män. Såna finns det säkert. Någonstans. Somewhere over the rainbow.

För mig är det ganska ologiskt varför man inte vill ta emot blod från bögar. Jag vet ju att det handlar om hiv-smittan. Men det förklarar ändå inte, för man testar allt blod man får in. Har svårt att tänka mig att hiv-viruset beter sig annorlunda hos bögar än hos straighta. Det måste vara något annat som jag inte kommer på. Kan det vara livsstilen som är anledningen till de reglerna. Låt oss då kolla på det och jämföra:

Bögar:

Slampiga: Absolut. Det enda som skiljer oss bögar från horor är att vi inte tar betalt för sexuella tjänster i samma utsträckning.

Villiga: Alltid redo som scouter. Det som skiljer oss åt från de riktiga scouterna är att vi inte tar betalt för sexuella tjänster i samma utsträckning.

Sätter på allt som rör sig: Man måste dra sin gräns någonstans och att personen, som man har sex med, rör på sig känns som en bra och naturlig gräns att dra.

Straighta:
Slampiga: Absolut. Det enda som skiljer de från horor är att de inte tjänar lika bra och att horor har ett yrke.

Villiga: Alltid redo som scouter. Det som skiljer de åt från riktiga scouter är att det är inte lika charmigt att se en straight kille bajsa i skogen.

Sätter på allt som rör sig: Här finns det också en gräns att tjejen måste rör på sig, men det är mer en rekommendation och inget krav.

Jag vet inte om jag kan riktigt se några stora skillnader mellan de två grupperna. Så om ni vet något som jag inte vet får ni säga till. Då kanske jag kan förstå varför "män som har sex med män" inte får lämna blod.

8 comments:

Anonymous said...

Det är för att när man testar för hiv så testar man oftast för antikroppar och inte viruset själv. Antikroppaar kan ta ett tag att utvecklas och därför syns inte alltid hivsmittan förens efter ungefär 2-3 månader. Eftersom män som har sex med män löper större risk för smitta, och testet inte är helt uteslutande då, är risken för kontaminerat blod från män som har sex med män större än hos andra. (det är dock bara enstaka fall av detta som sker per år)

Hasan said...
This comment has been removed by the author.
Hasan said...

Jag är helt medveten om allt det du skriver om... att man testar för antikropparna och att det kan ta månader innan man utvecklar antikropparna. Men frågan är om det inte gäller heterosexuella människor också och på vilket sett kan vi vara säkra på att blodet i får från heterosexuella människor är friskt men inte blodet från män som har sex med män. Enligt reglerna så måste man vänta 2-3 månader innan man får lämna blod igen om man har haft en ny sexuell partner. Och det gäller alla grupper.

Susanna said...

HAHAHAHAHAHAHAHAHA.... du är för rolig Hasse. Jag "dör" när jag läser detta =)

Anonymous said...

Hasan: "...på vilket sätt kan vi vara säkra...": vi är INTE säkra, men SANNOLIKHETEN är mindre enligt resonemanget som Anonymous för (ffa att anal sex ger statistiskt större risk för smitta).

OBS: STATISTISKT och MEDICINSKT. Alltså INTET och NOLL med politisk korrekthet, diskriminering, eller "normalitet" att göra. STRIKT och skär SANNOLIKHET. INTE säkerhet...

Hasan said...

Om man måste vänta 2-3 månader varje gång man har haft en ny partner innan man får lämna blod igen, och om blodet också testats så ser jag inga problem med att män som har sex med andra män också ska få lämna blod.

Om vi ska bara utgå från statistiska grunder så borde inte folk från Stockholms län lämna blod, då drygt 50 procent av anmälningarna kommer från Stockholms län.

Mickan said...

Haha! Klockrent Hasse Masse!:) Har läst kommentarerna här med och jag tycker är helt med dig! Kramis!

Anonymous said...

"Om man måste vänta 2-3 månader varje gång man har haft en ny partner innan man får lämna blod igen, och om blodet också testats så ser jag inga problem med att män som har sex med andra män också ska få lämna blod." Just det - det är den allmänna regeln som gör det diskriminerande att nämna män som har sex med män som särskilt uteslutna. Äntligen har jag fått tag på det, tack! :-)
Sven