Monday, April 14, 2008

Vi bor faktiskt i Sverige.

"Vi bor faktiskt i Sverige", utbrast en kvinna på bussen idag. Men vad menas med det egentligen? Det var en äldre dam på bussen som klagade på att det var allt för varmt i bussen och frågade busschauffören om det måste vara så. Av en väldig konstig anledning blev busschauffören skit sur och skällde ut kvinnan. Återigen måste jag undra vilken utbildning busschaufförer får innan de släpps ut i allmänhetens förfogande. Man förutsätter att de ska kunna hantera såna här sitautioner på ett bättre sätt och kunna bemöta människor på ett trevligt sätt. Jag blir alltid lika förvånad varje gång sånt här händer i bussen.

"Vi bor faktiskt i Sverige", säger kvinnan fler gånger till den utländska busschauffören. Vad menar man när man säger något sånt till en annan människa? Jag har inte riktigt förfått vad det menas med det. För jag tror att busschauffören är fullt medveten om att han bor i Sverige och inte någon annanstans. Menade hon att i andra länder så har man det varmt i bussen och busschauffören är otrevliga mot passagerarna, men inte här i Sverige? Eller vad menade hon?

"Vi bor faktiskt i Sverige". Det är ett fakum, som jag tror att många är medvetna om. Men jag tror inte att man säger så för att belysa den andra om det faktumet, utan jag tror man vill på något sätt betona att vi i Sverige är lite mer överlägsna än de andra länderna. Att man som invandare ska vara tacksam för att man får bo här i Sverige. Och om man inte kan följa de lagar och regler vi har här i Sverige, kan man skickas tillbaka till hemlandet. För vi alla vet att alla invandrare kommer ifrån ett land i krig eller någon sorts kris. Och där det inte finns demokrati. Det är viktigt att komma ihåg. I Sverige har vi minsann demokrati. Vilket innebär att vi får rösta var fjärde år. Räcker det för att man ska kalla ett land demokratiskt? Men vi har ju också yttrande- och tryckfrihet. Det får vi inte glömma bort. Räcker det? Nä gott folk det räcker inte. Men jag har fått intrycker många gånger att det räcker och vi ska vara tacksamma att vi har det så här i Sverige och inte bor i något annat land där demokatin är bara en utopi. Som att Sverige är det enda land där demokratin finns.

"Vi bor faktiskt i Sverige" och vi har demokrati. Läs på lite bättre gott folk, för vi bor faktiskt i Sverige,

No comments: