Friday, February 01, 2008

Midjemått och andra tankar.

Jag mätte precis min midjemått och det visade sig att jag har 15cm kvar till riskgränsen. 15cm är typ ingenting. Det måsta vara hur många som helst som ligger i riskzonen, för om jag har bara 15cm kvar till att ligga i riskzonen och tycker att jag typ inte har någon underhudsfett, kan jag tänka mig att de flesta är i riskzonen. Känns som att 15cm är ganska lätt att flylla ut. Bukfettet är som alla säkert vet är det farligaste fettet. Det medför en massa risker för kroppen, som diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. Så man får lite panikångerst.

Innan jag slutar för idag så vill jag lämna er med en tanke. Varför är vi människor så besatta av att dela in saker och ting i manligt och kvinnligt. När till och med Annika Dahlström, som är en särartsfeminist och hjärnforskare, är överens om att vilket typ av hjärna (manlig eller kvinnlig) man har inte är beroende av vilken biologisk kön man har. Vilket betyder att män kan ha sk. "kvinnliga" hjärnor ock kvinnor kan ha "manliga hjärnor. Då är frågan varför delar man då in hjärnorna i två olika grupper och inte i flera grupper och just varför i manlig och kvinnlig hjärna?

3 comments:

Anonymous said...

ja man kanske ska köra på med detdär nyårslöftet ändå... man vill ju inte ligga i riskzonen:(

Hasan said...

Jojo: Haha, eller hur. Varken du eller jag behöver oroa oss för det. Jag vägde mig igår också och det verkar som att jag enbart har ett kg kvar. :D hihi. Hur går det för dig då?

Anonymous said...

VA!! piss.. jag har nog gått upp 1 kg så jag har typ 4 kvar..ehh.. kanske dags att röra på fläsket??hahaha. jag undrar hur det går för Helena;)