Saturday, October 13, 2007

Hur säger man till någon man älskar att den personen behöver gå ner i vikt, UTAN att den personen känner sig misslyckad och utan att man ger den personen skuldkännslor och ångerst? Jag är inte precis känd för att vara så finkänslig när det gäller att vara ärlig mot någon. Det kan hända att jag inte alltid tänker på det jag säger och vilka konsekvenser det kan få av det jag säger. Så hur säger man till någon att den personen behöver tänka på vad den personen får i sig. Jag har försökt att inte skuldbelägga henne eller så. Har försökt att komma med fakta om olika ämnen i maten och vad det har för verkan i kroppen och knoppen. Men det har inte hjälpt så mycket. Känner att hon hamnar i någon sorts försvarsläge när jag försöker berätta för henne vad hon får i sig och så. Nästan som att hon försvar sig själv. Hur ska jag göra för att hon inte ska känna sig attackerad, utan att jag är där för henne om hon vill ha hjälp och stöd. Problemet är inte hennes vikt utan vilka konsekvenser det blir för hennes hälsa i längden.

2 comments:

Anonymous said...

HAHA. du menar mig va? nämen.. skämtosido(?) det finns inget snällt eller fint sätt att säga det på, tyvärr. men ofta är det väl också så att det inte är helt nytt för personen (om den är väldigt överviktig) att den behöver gå ner i vikt. men ja.. man kan ju alltid köra versionen att man säger till människan upprepade gånger att den är tjock - det funkade för mig. men det var ju inte så himla trevligt iochförsig..

Hasan said...

Jojo: Eller hur...När blev du så tjock att du behövde banta egentligen.
Problemet var ju att inte skuldbelägga personen. För jag tror inte att det hjälper så mycket med att tjata på personen. Det ökar ju risken för psykisk ohälsa istället, och det är ju inte heller så bra.