Tuesday, June 24, 2008

Big Brother is watching you!!

Idag så fick jag ett samtal från SJ, då jag blev erbjuden att få SJ prio MasterCard helt gratis under ett helt år. Egentligen kostar den 195 kr per år. Jag har numera en policy om att aldrig ta emot ett erbjudande från en telefonförsäljare. Aldrig.

Förra gången jag tacka ja till ett erbjudande så fick jag hem något som jag inte alls ville ha. De pratar så jävla fort ibland att man inte riktigt fattar vad de säger och så missar man viktig information. Och då vet man inte riktigt vad man säger ja till.

Som tur så har man 14 dagars ångerrätt när man handlar inom Sverige. Men det gäller bara om man köper något på postorder, av en telefonförsäljare, från TV-shop, på Internet eller vid hemförsäljning. Det är bra att veta.

Jag blev lite överraskad när telefonförsäljaren sa att hon såg att jag resta mycket med SJ. Hur kan hon veta det? Jag kanske borde frågat henne om det. Snacka om att bli övervakad. Big Brother is watching you. Undra vad annat de vet om. Och jag som alltid handlar med kort. Vilket betyder att VISA vet vad jag handlar och var jag handlar och när jag handlar. Sånt är lite läskigt egentligen. Men så ser samhället ut nu och vi kanske bara ska vänja oss vid att bli övervakade av Big Brother. Och nu när FRA-lagen också är i bruk så finns det inga gränser vad Big Brother kan veta om oss.

1 comment:

Susanna said...

Många ggr informerar inte ens telefonförsäljarna viktig information heller.