Thursday, January 17, 2008

Inte lätt att göra det rätta.

Chips för 10 kr? Är det verkligen så smart att sälja onyttiga produkter till så låga priser? Inte konstigt då att folk i allmänhet äter så onyttigt. Varför ska man betala mer för att äta nyttigt när man kan betala mindre och äta onyttigt. De flesta tycker säkert, som jag, att det är gott med chips. Och när det är så billigt kan man ju köpa mer och äta mer.

Vi vet ju att priset på varan spelar en stor roll i hur människor väljer att handla. Därför tycker jag att det är lite konstigt att de nyttiga produkterna inte är billigare och de onyttiga produkterna är dyrare. Tror att det skulle göra en stor skillnad i människors kostvanor. I min utbildning pratar vi hela tiden om att man ska göra det lättare för människor att kunna välja rätt och lite svårare att välja fel. Och jag tror att det skulle vara bra om man skulle prissätta om de nyttiga produkterna och de onyttiga produkterna. För det ska kännas lite i plånboken när man handlar onyttigt. Men det är också viktigt att tänka på att det ska fortfarade vara tillåtet att välja onyttiga produkter, om man nu vill äta onyttigt, men det ska vara lite svårare att välja de onyttiga produkterna.

1 comment:

Ponte said...

Nyttiga saker är nog inte så priskänsliga tror jag, på samma sätt som varor med en svensk flagga på säljer bra även om de kostar 20%...