Wednesday, January 30, 2008

Gud blir dietist och hälsopedagog.

Den nya bantningstrenden bland USAs överviktiga kristna. Sånt händer bara i USA. De religösa vänder sig till kyrkan för att gå ner i vikt. Där de uppmanas till att känna efter om de är hungriga och att sluta äta när de är mätta och minska portionerna, och det viktigaste är att de ska läsa bibeln för att få kontakt med gud. På så sätt ska de överviktiga kristna gå ner i vikt. Hur kommer man på något sånt. Kyrkan är kanske inte det första jag tänker på när jag tänker på bantning. Man kanske borde ta bort prästerna i kyrkan och istället anställa dietister och hälsopedagoger. Då tror jag att vi skulle må mycket bättre. Vi hälsopedagoger kanske borde bilda ett nytt parti och försöka genomföra det förslaget. Vilka är med?

Men det är kanske bra, för amerikanerna behöver verkligen all den hjälp de kan få när det gäller bantning. Oavsett om det kommer från gud som agerar som dietist och hälsopedagog eller om de får den hjälpen från utbildade dietister och hälsopedagoger. Det viktigaste är väl att de går ner i vikt på ett hälsosamt sätt.

3 comments:

Ponte said...

Med tanke på att frosseri är en dödssynd och att på onsdag börjar fastan, så har nog kristendomen lite bantning i sig, synd bara att de "rättroende" skiter i det som inte passar deras livsstil...

Anonymous said...

Jag säger som Ponte!

Hasan said...

Ponte: Du har säkert i det du säger, men jag tycker ändå att om man vi gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt bör man gå till någon som besitter den sortens kunskap. Jag har svårt att tänka mig att den kunskapen finns i kyrkan. Man kan i stort sätt gå ner i vikt hur som helst men frågan är hur hälsosamt är vissa metoder.