Wednesday, January 30, 2008

"Förmedla en naturlig syn på sex till barnen"

Varför tycker vissa människor att det är jobbigt att prata om sex? Vi kan ju i stort sätt prata om vad som helst men inte om sex. Varför är det ett jobbigt ämne att prata om?
Läste idag en artikel om just det på alltombarn.se, hur man pratar sex med sina barn. Enligt Suzanne Lindström, skulle man börja prata om sex med sina barn när de börjar utforska sina kroppar. Det låter väl bra tänker många. Men jag tänker främst på varför kan man inte prata om sex innan med sina barn, varför måste man göra så stor sak av sex och på något sätt signalera att sex är något speciellt och man pratar bara om det under speciella förhållanden. Jag tycker att sex borde vara något som ingick i våran vardagliga samtal. Då blir det kanske inte så konstigt för barnen att börja prata om sex när de blir äldre. För det är det jag tänker göra när jag får barn. Så de förstår att sexualitet är en naturlig del av livet, som allt annat.

Det var en annan sak som fick mig att reagera i den artikeln.
Journalisten frågar:
Ska man prata med dem om mer avancerat sex, som analsex?
Suzanne Lindström: Om de frågar. De kan ju ha läst om det i till exempel Starlet och undra. Förklara att det finns de som har analsex, men att det inte hör till vad Svensson gör i sängen, att det vanligaste är att snoppen går in i snippan.

Att höra något något sånt från en barnmorskan och sexologen kändes lite konstigt. Högre upp i artikeln säger hon att vi inte ska förmedla sex som synd och skam. Men tydligen gäller det bara missionärsställningen. Allt annat ska värdesättas och skuldbeläggas. För vi vill ju inte att folk håller på med ovanliga saker. Och testa sig fram i sina sexualiteter.

3 comments:

Anonymous said...

Ord som "sno**" och "sni**a" får mig verkligen att vomera.

Anonymous said...

Jag håller med ovanstående talare, till att börja med. Snopp o snippa låter astöntigt. (Iofs säger jag själv "snopp" ibland...) Varför inte säga pitt, kuk eller fitta? Det är inte fula ord i min mening, och det är *ändå* ord som barnet kommer lära sig redan på förskolan.
Försöker man dessutom tala på ett mjukt och sensuellt sätt med barnet så behöver det inte låta som man kommit in i en dålig porrfilm. För övrigt är ett barn sexuellt redan på fosterstadiet..! Och barn börjar utforska sig sexuellt *väldigt* tidigt. Jag själv till exempel, började onanera för njutandet vid 6 års ålder. Men jag tycker man kan börja prata sex vid väldigt tidig ålder. Föräldrarna ska ju vara en förebild, så varför inte göra barnen redo på så tidigt stadie som möjligt? I vissa länder blir ju barn föräldrar innan tonåren... Här i Sverige tillåts man vara vuxen vid sådär 25-30... Jävla töntland man lever i... Överförmynderi, och det är samhället och myndigheter som tar barnen ifrån oss för att "fostra" dem. Som förälder verkar man inte ha mycket att sägat till om, angående uppfostran och skola. Snacka om snett och mot evolutionen.
Nej, man kan i min mening både prata porr och sex - avvikande som "naturlig" med ett barn, från låg ålder.
Sex är jäkligt nice och det är därför vi lever. För att knu**a o göra barn..! :)
(Det är åtminstone det som ger krydda i tristessen.)

Anonymous said...

Snopp är ju iallafall ett "gammalt vedertaget ord", men vad tusan säger folk snippa helt plötsligt för? Är det något fel på de riktiga orden? Är inte det att man inte ens kallar saker för dess rätta namn egentligen att på sätt och vis belägga det med skam?