Sunday, October 21, 2007

Kanske blir det bättre imorgon...

För elva år sen bestämde jag mig att sluta äta kött. Då vara jag elva år gammal. Med två fanatiska köttätande föräldrar var ju inte det så jättelätt. Där kött var en stor del av deras måltid, från frukorst till middag, hade mina föräldrar det ganska svårt att varför jag inte vill äta kött.
I sju år åt jag inget kött, varken kycklig, fisk eller rött kött. Men de senaste åren har jag börjat att äta kyckling och fisk. Och att börja äta kött igen vara lika svårt som att sluta äta kött. Man mår så dåligt av att börja äta kött igen. Men jag har avstått helt och hållet från rött kött, för jag klarar verkligen inte av det. Bara lukten gör illamående.

Pälsindustrin och jakt på oskyldiga djur gör mig lika illamående. Att man går ut i skogen och jagar oskyldiga djur, kommer jag att aldrig kunna förstå. Det är så meningslöst och borde förbjudas. Så som pälsindustrin. Att döda djur bara för deras päls skull är ännu mer brutalt och meningslöst. På grund av att pälsindustrin omsätter miljoner av kronor kommer inte regeringar att förbjuda det. I den värld vi lever i är pengar viktigare än djurens rätt att leva, vilket vi mer eller mindre delar med.

No comments: